بهترین چوب برای ساخت مبلمان

قاب مبل و کیفیت ساخت آن می‌تواند طول عمر کل مجموعه مبلمان را تعیین کند. هر چند سایر اجزای داخلی آن نیز اهمیت دارد، به عنوان مثال اگر یک مبل راحتی چرمی با بالاترین کیفیت خریداری کنید، اما قاب آن از دوام خوبی برخوردار نباشد، احتمالا مدت زمان زیادی دوام نخواهد آورد. چوب مورد استفاده در ساخت کاناپه و مبل راحتی در تعیین کیفیت و طول عمر آن بسیار اهمیت دارد.
به عبارت بهتر می‌توان گفت که هر چقدر بیشتر بر روی قاب و چوب به کار رفته در ساخت مبل راحتی سرمایه گذاری کنید، احتمال اینکه سال‌های متمادی بتوانید از آن لذت ببرید، بیشتر خواهد بود. امروزه انواع مبلمان با استفاده از چوب‌های سخت و نرم ساخته می‌شوند.

با این حال با شناخت انواع ویژگی‌های چوب و مزایا و معایبی که می‌تواند به همراه داشته باشد، قادر خواهید بود در زمان خرید مبل راحتی، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

کاربرد چوب در ساخت مبلمان

قاب و چارچوب کلی مبلمان می‌تواند با استفاده از چوب ساخته شود. مهم‌ترین نقش قاب نگهداری از مبل در طول سال‌هاست. اگر قصد ندارید که به صورت روزانه از مبل‌ها استفاده کنید و آن را به عنوان یک گزینه برای مهمانی‌های رسمی در نظر می‌گیرید، توجه به فریم در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.
با این حال اگر کودکانی دارید که عاشق پریدن از روی مبل‌ها و بازی و جنب و جوش بر روی آن هستند، بسیار مهم است که به نوع چوب به کار رفته در ساخت قاب توجه کنید.

ممکن است مدل‌های ارزان‌تر به خوبی در برابر ساییدگی و فرسودگی‌هایی که پس از مدتی ایجاد می‌شود، مقاومت نکند. از این رو انتخاب یک چوب مناسب و با کیفیت برای ساخت مبل راحتی بسیار مهم است.

چوب‌های خشک شده در کوره

اکثر چوب‌هایی که برای ساخت مبل راحتی با کیفیت به کار می‌رود، در کوره خشک شده و رطوبت اضافی آن کاهش یافته است. چوب‌ها در کوره‌ها تحت درجه حرارت بالا قرار می‌گیرند و این موجب می‌شود تا آب و رطوبت آن کاهش یابد. این کار در نهایت به ماندگاری و دوام بیشتر چوب کمک کرده و مانع از پیچ و تاب و خمیدگی بر سطح آن می‌شود.
در نتیجه از ترک خوردن چوب جلوگیری کرده و موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. چوب درون دانه‌های خود رطوبت دارد، اگر این رطوبت خشک نشود در نهایت در اثر گرما و عوامل دیگر تبخیر شده و شکل اصلی آن را تغییر می‌دهد و به این صورت استرس غیر ضروری به دانه‌ها اضافه می‌کند. هنگام خرید انواع سبک مبلمان راحتی حتما جنس و کیفیت چوب مبل را بررسی کنید.

میز ناهارخوری

استفاده از چوب‌های جنگلی

اکثر چوب‌های مورد استفاده برای ساخت مبلمان، در کوره خشک می‌شوند، این یک معیار قابل قبول برای بررسی و اندازه گیری کیفیت آن است. برخی از چوب‌های سخت و محبوب در ساخت فریم مبل راحتی و چوبی بلوط و افرا هستند که به دلیل ماهیت آن‌ها، از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند. شکنندگی چوب سخت مانند افرا و بلوط با احتمال کمی رخ می‌دهد. به همین دلیل است که اغلب از آن‌ها برای ساخت پایه‌های مبل استفاده می‌شود. می‌توان از قاب‌های فلزی نیز برای قاب داخلی مبلمان استفاده کرد، با این حال آن‌ها کمتر محبوب هستند. گاهی اوقات تولیدکنندگان از ترکیب چوب و فلز برای صرفه جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که مبل راحتی ارزان‌تر بوده و در ضمن آن از استحکام قابل توجهی برخوردار باشد.

این چوب‌ها به کمک رولپلاک، پیچ و گاهی چسب چوب محکم می‌شوند. با این حال اگر نحوه مونتاژ و اتصال پایه‌ها به قاب تنها به کمک چسب صورت گرفته است، از خرید آن خودداری کنید.

از چوب کاج و صنوبر نیز برای تهیه مبل‌های راحتی ارزان قیمت نیز استفاده می‌شود. با این حال ماهیت این چوب‌ها نرم است و می‌توانند راحت‌تر از بلوط و افراد ترک بخورند و یا شکسته شوند. اگر محدودیتی در بودجه ندارید و نگران ماندگاری و دوام مبلمان خود هستید، روی چوب‌های نرم سرمایه گذاری نکنید. نئوپان نیز یکی دیگر از گزینه‌های ارزان برای ساخت فریم مبلمان است، با این حال از دوام خوبی برخوردار نیست.
این چوب‌ها قیمت ارزانی دارند اما به خوبی به کمک چسب به بدنه متصل نمی‌شوند. با گذشت زمان ممکن است که آن‌ها دچار ترک خوردگی و شکستگی شوند.

بهترین چوب برای ساخت مبلمان

همانطور که به آن اشاره کردیم، انواع مختلفی از چوب وجود دارد که برای ساخت مبلمان از آن استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها شامل این موارد است.

گردو

چوب گردو یکی از سخت‌ترین، قدرتمندترین و بادوام‌ترین گزینه‌ها برای ساخت و ساز است. رنگ این چوب از قهوه‌ای کاملا روشن تا تیره متغیر است. دانه‌ها و بافت موجود در آن باعث شده تا یکی از زیباترین چوب‌ها برای امر ساخت و ساز باشد.

افرا

یکی از سخت‌ترین چوب‌ها برای ساخت مبل راحتی است. هر چند برای موارد سنگین‌تر مانند کمد و میز ناهار خوری نیز کاربرد دارد. افرا نسبت به سایر چوب‌های سخت مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر آن با توجه به دوام، برای بسیاری از خانه‌ها ایده آل است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که از کرم تا قهوه‌ای مایل به قرمز متغیر است و در نتیجه به راحتی رنگ می‌شود، به گونه‌ای که می‌توان آن را به شکل چوب‌های گران قیمت مانند ماهون درآورد.

ماهون

این نمونه یک چوب سخت و بادوام است که اغلب برای ساخت مبلمان استیل و سلطنتی از آن استفاده می‌شود. گونه‌های آن دارای بافت ریزی است. گرمایی که این چوب به فضای خانه می‌دهد، بسیار زیبا و قابل توجه است.

چوب ماهون بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی است، با این حال در مناطق استوایی و آفریقا نیز یافت می‌شود. چوب ماهون بهترین انتخاب برای ساخت مبلمان ظریف است.

مبل راحتی چرمی

بلوط

چوب بلوط بسیار بادوام و ماندگار است. به دلیل رشد کند درخت آن، چوب آن بسیار متراکم و با کیفیت ارائه می‌شود. این نمونه برای ساخت انواع مختلفی از محصولات چوبی مناسب به نظر می‌آید.

گیلاس

چوب درخت گیلاس به دلیل بافت زیبا و یکنواختی که دارد شناخته شده است. این چوب به خوبی صیقلی می‌شود و ظاهری بی نظیر ارائه می‌کند. همچنین با توجه به محبوبیت آن می‌توان از چوب درخت گیلاس برای مبل‌های طرح عتیقه استفاده کرد. این مدل از رنگ قهوه تا قرمز با دانه‌های موج دار تیره متغیر است.

بامبو

اگر گزینه‌ای می‌خواهید که با طبیعت سازگار باشد، بامبو انتخاب خوبی است. این درخت به خوبی رشد می‌کند. رنگ این چوب به طور طبیعی روشن و شفاف است. به همین دلیل برای طراحی‌های مدرن، انتخاب خوبی است.

کاج

در نهایت یکی از گزینه‌های محبوب و سبک چوب درخت کاج است. یکی از مهم‌ترین خصایص آن تنوع در رنگ است. این چوب از قهوه‌ای روشن تا زرد متغیر است. در نهایت بهتر است در هنگام انتخاب نوع چوب برای ساخت مبلمان، نمونه‌ای که با نیاز شما تطابق بیشتری دارد را تهیه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *