ویژگی مبلمان پایدار

شاید تا به حال شنیده و یا دیده باشید که مبلمان پایدار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همان‌طور که برخی از افراد دوستدار طبیعت هستند و بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. این مدل از مبلمان‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد موجب ثبات و ماندگاری بیشتر هر مبلمان می‌شود. این عوامل بستگی به میزان ساخت و فرایند کار و تولید مبلمان‌ها است.

در حقیقت به مبلمان پایدار دارای بهترین و با کیفیت‌ترین مبلمان‌ها است که طول عمر بسیار بالایی دارد و منجر به کاهش مصرف انرژی و منابع می‌گردد. که می‌توان گفت این از دسته مبلمان‌هایی است که دوستدار طبیعت است. در صورتی که مبلمان سبز شما بعد از سالیان نیاز به تعمیر داشت به این معنا است که پایدار نیست. مبلمان‌های پایدار بر این اساس ساخته شده‌اند که سالیان سال می‌توان از آن‌ها استفاده کنید و الزاماً از مواد قابل بازیافت ساخته نشده‌اند و از بهترین چوب برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود.

برای ساخت مبلمان‌ها برخی از کارگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ممکن است با پایین آمدن مصرف انرژی و منابع، کربن خیلی کمتری تولید کنند و از کمترین منابع استفاده نمایند. کارخانه‌های با وسعت کوچک نسبت به کارخانه‌های بزرگ انرژی و سوخت کمتری نیز استفاده می‌کنند.

از جهت دیگر می‌توان به مبلمان‌هایی که در سایز کوچک هستند نسبت به سایر مبلمان‌های دیگر بسیار کاربردی می‌باشند که می‌توانید با مصرف نمودن کمتر منابع به بازدهی بیشتری دست پیدا کنید. تولید و ساخت مبلمان‌های پایدار برای سفارش مشتریان نه فقط در حجم زیاد بلکه یکی از روش‌های پایداری مبلمان است.

از سوی دیگر مبلمان‌های پایدار بسیار کاربردی بدند و می‌توانید از آن‌ها را محیط باز منزل، یا باغ و ویلا مورد استفاده قرار دهید. از دیگر ویژگی‌های این نوع مبلمان‌ها کاربردی بودن آن‌ها است به این معنا که فضاهای مخفی برای نگهداری وسایل با امکان تا شدن برای به وجود آوردن فضای بیشتر است. شما می‌توانید در فضای کم و منابع محدود بیشترین استفاده را از محیط پیرامون خود ببرید. این نمونه از مبلمان‌ها نیاز به طراحی و اجرای قوی دارد.

مبلمان سبز

مواد به کار رفته در مبلمان پایدار

اگر بخواهید بدانید که در مبلمان پایدار از چه متریال‌هایی استفاده شده است باید بگویم که این مواد ممکن است که قابل بازیافت باشند. ممکن است موادی که در قبلا با آن چیزی ساخته‌اید را مجدداً مورد استفاده قرار دهید و در تولید و ساخت مبلمان جدید از آن استفاده کنید.
در مبلمان‌های پایدار می‌توان از متریال‌ها و موادی استفاده کرد که به خوبی قابل تجدید می‌شوند یکی از این مواد بامبو است که به خوبی رشد می‌کند و به سرعت زیاد نیز می‌توان آن را جایگزین کرد به همین علت می‌توان از آن به عنوان یک منبع تجدید پذیر مورد استفاده قرار دارد.
به کار بردن مواد ایمنی می‌توان منجر به پایدارتر شدن و مقاومت بیشتر مبلمان شما گردد. همچنین استفاده کردن از سیستم‌های خنک‌کننده که فضا را خنک نگه می‌دارد و به ایمنی بیشتر محیط نیز کمک می‌کند.

روش‌های تولید مبلمان پایدار

به کار بردن مواد استاندارد و مرغوب تنها جزیی از تولید و ساخت مبلمان‌های پایدار است. روش‌های تولید این نوع از مبلمان‌ها به همان میزان حائز اهمیت است که بتواند تاثیرات بسیاری بر روی کره زمین بگذارد. بهترین روش تولید مبلمان بایستی به صورتی باشد که آسیب و یا صدمه‌ای محیط زیست را تهدید نکند.
به این شکل که تولیدکنندگان مبلمان با منتشر کردن کربن مطمئن شوند تا از آلودگی‌های محیط زیست کاملاً اطمینان کسب کنند. همچنین آن‌ها نیز می‌بایستی تجارت عادلانه ای را انجام دهند و تا بتوانند به جوامع آسیب دیده یا محیط‌های حساس کمک کنند تا بتوانند مواد و متریال‌های خود را برحسب محصولات‌شان جمع آوری کنند و به دنبال صدور گواهینامه یا شورای جنگلداری بروند.

مبلمان سبز

به این نمونه از مبلمان‌ها که تماماً از مواد بازیافتی و قابل بازیافت تهیه و تولید می‌شود که برای تولید آن علاوه بر استفاده از مواد بازیافتی کربن کمتری تولید می‌کند. این مواد متریال‌ها الزاما پایدار نیستند.

شباهت‌های مبلمان پایدار با سبز

شباهت‌های مبلمان پایدار با سبز

تشابهاتی که بین این دو مبلمان از جمله پایدار و سبز وجود دارد این است که هنگامی‌ که می‌خواهید برای این دو محصول قیمت نهایی تعیین کنید بایستی سعی کنید که موادی که برای ساخت و تولید مبلمان استفاده می‌کنید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد. همچنین از منابع قابل بازیافت در مبلمان نیز که دارای قیمت بسیار است برای طراحی و پیدا کردن منابع قابل بازیافت در مبلمان پایدار و سبز زمان طولانی‌تری نیاز است که این موضوع خود به معنای افزایش هزینه می‌باشد. از سوی دیگر نیز هنگامی‌ که می‌خواهید محیط کارخانه را به محیطی که دوستدار طبیعت است تبدیل کنید باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنید.

البته نکته‌ی بسیار مثبتی که وجود دارد این است که در برابر پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید مبلمانی کاربردی و کوچک اشاره کرد که با کمترین منابع مورد استفاده قرار بگیرد و بازدهی بیشتری نیز داشته باشد برای ساخت و تولید این نوع از مبلمان‌ها برای مشتریان سفارش دهید. البته نه در حجم انبوه و گسترده‌ی آن یکی از راه‌های پایداری مبلمان است.

پیدایش و ظهور مبلمان دوستدار طبیعت

برای نخستین بار اواخر دهه 80 میلادی بود که در آمریکا و اروپا طراحان دکوراسیون درصدد برآمدند و محصولاتی را تولید کردند که از مواد بازیافت تهیه می‌شد که هیچ آسیبی به کره زمین نیز نمی‌رساند. در اوایل دهه 90 نخستین بار پروژه‌ای در هلند شروع شد که شامل 8 قسمت بود که مبلمان و بسته بندی را در پی داشت و در سال‌های 1994 اقدامات لازم و جدی برای طراحی دوستدار محیط زیست به نتیجه رسید و نخستین طرح‌ها نیز به نام پرامیس نامگذاری شد.

مزایای مبلمان دوستدار طبیعت

این دست از مبلمان‌ها به دلیل داشتن فواید خاص و ویژه برای سلامتی بسیار مفید هستند چون از مواد شیمیایی و سمی‌ در تولید آن‌ها به کار نرفته است. در ضمن نیز درختان کمتری نیز برای ساخت و تولید این دست از مبلمان‌ها قطع شده که در نهایت منجر به بهبود کیفیت هوای داخل و بیرون از منزل می‌شود. با کاهش مصرف منابع و انرژی ضایعات کمتری تولید می‌شود و منابع طبیعی بیشتری برای آیندگان برجای می‌ماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *