ویژگی مبلمان ایتالیایی

طراحی‌های ایتالیایی یکی از زیباترین و بی نظیرترین انواع مبلمان در مقایسه با طرح و نمونه‌های دیگر است. سیر حرکت این طراحی‌ها خود بیانگر این است که چرا امروزه مبلمان ایتالیایی در جایگاه کنونی ایستاده است.
از طراحی‌ها تا رنگ‌های به کار رفته با استفاده از دست و یا پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها نشان دهنده این است که مبلمان ایتالیایی از اصالت قابل توجهی برخوردار است. با توجه به تاریخ غنی طراحی‌های خلاقانه در تولید مبل، جای تعجبی وجود ندارد که چرا در بازار داخلی و خارجی تقاضا برای این محصولات همواره در حال افزایش است.
ویژگی مبلمان ایتالیایی جلوه منحصر به فردی به فضا می‌دهد که باعث می‌شود طرفداران زیادی از سراسر جهان مجذوب آن شوند. ست کردن مبلمان ایتالیایی با سایر وسایل منزل کار چندان سختی نیست.

علاوه بر طراحی‌های سفارشی، ایتالیا در پیشرفت‌های تکنولوژیکی برای طراحی دکوراسیون داخلی سرآمد بسیاری از کشورهاست. تنها کافی است که طرح‌های قدیمی و مدرن را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه بهبود سبک‌های خلاقانه آن‌ها شوید.

بهترین برندهای مبلمان ایتالیایی

طراحی‌های ایتالیایی همواره بر کیفیت خوب در صنایع دستی خود توجه داشته‌اند. از هنر نساجی گرفته تا طیف گسترده‌ای که در طراحی مبلمان وجود دارد، آن‌ها هرگز از سبک خارج نشده‌اند.

مجموعه‌های فندی، پرادا، زانوتا، ماریونی، مینوتی و کاپلینی و بسیاری دیگر از نام‌های تجاری از معروف‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده مبلمان ایتالیایی به شمار می‌آیند. به عنوان مثال برند آرمانی یکی از بهترین نام‌های تجاری مربوط به مبلمان لوکس در ایتالیا می‌باشد. این مجموعه با مهارت‌های هنری با کیفیت و به کمک طراحان ایتالیایی توانسته است طراحی‌های معاصر را با کیفیت بی نظیر در ساخت مبلمان پیاده کند.

بسیاری از این برندها با طرح‌ها و مدل‌هایی که در بازار عرضه می‌کنند، نشانگر فرهنگ و تاریخ کشور ایتالیا هستند، به همین دلیل است که توجه عده زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها با استفاده از جدیدترین فناوری و تکنولوژی‌های روز اقدام به تولید مبلمان می‌کنند.

مبل ایتالیایی

تاریخچه طراحی در ایتالیا

شاید با توجه به طرح‌ها و نقش و نگاره‌هایی که از طراحی‌های ایتالیایی به جای مانده است، جای تعجبی وجود نداشته باشد که فرهنگ روم باستان نقش مهمی را در آن ایفا می‌کرده است. یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های رومیان استفاده از ابزار دقیق برای اجرای طرح و نقش‌هایی بوده است که در سر داشته‌اند.

شاید بتوان گفت که ایتالیا اولین کشوری است که تغییرات قابل توجهی در تولید و ساخت انواع مبلمان پس از قرن پانزدهم ایجاد کرد. به شکلی که چوب گردو بیش از هر زمان دیگر مورد استفاده قرار گرفت و مهم‌ترین دلیل آن بافت، رنگ و جلوه خاصی بود که چوب گردو داشت.

با توجه به اینکه بسیاری از اشراف زادگان و طبقات مرفه به دنبال نمونه‌های خاصی حتی در مبلمان بودند، طرح‌هایی که شامل سنگ‌های مرمر، فلزات گرانبها و استخوان حیوانات بود نیز در طراحی مبلمان ایتالیایی به کار گرفته شد و بیشتر از هر زمان دیگری به کار رفت.

هر چند این تغییرات به مرور و با گذشت زمان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت، چنانکه امروزه می‌بینیم مدل‌های ساده‌تر و به دور از تجمل گرایی طرفداران بیشتری دارند.

ویژگی مبلمان ایتالیایی

با یک نگاه کلی می‌توان دریافت که به طور سنتی مبل‌های ایتالیایی به واسطه یک قاب محکم و از چوب تیره ساخته شده‌اند که این چوب معمولا از درخت کاج و یا بلوط به دست می‌آید. ترجیح آن‌ها برای تزیین انواع مبلمان استفاده از نقوش سبک، الگوهای موج دار و دسته‌های خاص است.

شبیه به سایر طراحی‌ها، در تولید مبلمان نیز ایتالیایی‌ها به جزئیات علاقه خاصی دارند. در ساخت مبلمان آن‌ها به کمک استفاده از انواع منسوجات مختلف برای مبلمان با رنگ‌های خاص سلیقه خود را نشان می‌دهند. در رنگ‌های گرم از پارچه‌های نرم‌تر برای عمق بیشتر استفاده می‌کنند، در حالی که برای رنگ‌های سرد پارچه‌های صاف و متراکم مثل چرم را ترجیح می‌دهند.

اجرای خراطی در مبلمان ایتالیایی

در دوره‌های رنسانس که استفاده از چوب‌های سنگین و فلز باعث سنگین شدن مبلمان می‌شد، طراحان را به صرافت این‌ انداخت که از ایده‌های جدیدتری برای سبک‌های جدید استفاده کنند. با شروع قرن هفدهم، بسیاری از طراحان شروع به استفاده از مواد مستحکم اما با وزن کم کردند تا وزن کلی مبلمان را کاهش دهند.

به همین دلیل پارچه‌هایی که استفاده می‌شد نیز به سمت پارچه‌های ساده و سبک‌تر سوق پیدا کرد.

هنر خراطی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باعث کارآمدتر شدن مبلمان‌ها و زیباسازی آن‌ها شد. با توجه به تغییرات می‌توان دریافت که مبلمان ایتالیایی به یکباره سیر تغییر و تحولات را طی نکرد بلکه به مرور زمان طراحان در هر دوره سبک‌های جدیدی ایجاد کردند.

مبل ایتالیایی

نقاشی روی چوب

علاوه بر هنر خراطی، در زمان پادشاهی لویی پانزدهم، بسیاری از طراحان اقدام به تولید مبلمان‌های جدیدتری کردند. به عنوان مثال ایجاد بالشتک‌ها و کوسن‌های بیشتر برای راحتی شبیه به یک سبک جدید بود.

پس از آن نقاشی روی چوب رواج یافت. ابتدا بسیاری از این مدل‌ها در منزل اشراف زادگان به کار رفت. تجمل گرایی در کشورهای اروپایی در دوره‌های گذشته بسیار متداول بود. به همین دلیل از هر طرح و ابداعی جدید در ساخت مبلمان استقبال می‌شد. طراحان در هر دوره، سبک‌ها و مدل‌های قبلی را تکمیل می‌کردند و این به نوآوری مبلمان ایتالیایی کمک کرد.
توجه به مبلمان ایتالیایی و طرح‌های آن‌ها توسط ملکه فرانسه نیز باعث تغییراتی در روند ساخت و ساز شد.

رنگ‌های سفید، خاکستری و سبز روشن از جمله مواردی است که در آن دوره بیش از هر زمان دیگر استفاده شد، هر چند رنگ طلایی برای چوب بیش از هر زمان دیگر استفاده می‌شد.

با گذشت زمان و تحولاتی همچون انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی، تجمل گرایی به مرور افول کرد و طرح‌های ساده‌تری رواج یافت. به همین دلیل مبلمان ایتالیایی شبیه به گذشته محبوب نبود و طرح‌های مینیمالیستی جای آن را گرفت.

در نتیجه مدل‌هایی با پارچه‌هایی ساده با رنگ‌های خنثی و مکمل امروزه بیش از گذشته توجه مردم را به خود جلب کرده است. هر چند مدل‌هایی از ترکیب طراحی‌های مدرن و کلاسیک نیز به مرور در بازار عرضه شد.

با توجه به این تغییرات، بسیاری از طراحان ایتالیایی هم اکنون نیز تلاش می‌کنند تا طرح‌ها و مدل‌های مبلمان را با توجه به سلیقه و علاقه مردم اجرا کنند. از این رو سبک‌های مینیمالیستی و ساده‌تر بیش از گذشته به چشم می‌آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *